Att rensa bland sina ägodelar är en process som inte bara bidrar till ett mer organiserat hem, utan även till ett enklare och mer harmoniskt liv. Eller? Som vanligt är poddvännerna inte helt ense om hur mycket prylar man egentligen behöver. Vem är egentligen mest ordningsam – samlaren Anders eller slarviga Lisa och Martin? Och gnistrar det glädje om Urbans oanvända campingutrustning?
En metodisk rensning innebär att vi avstår från föremål som inte längre tjänar ett syfte eller ger glädje, samtidigt som vi skapar effektiva ordningssystem för de kvarvarande sakerna. Vinsten anses vara att vi minskar den tid och energi som ägnas åt att hantera överflödiga saker, vilket i sin tur ska minska stress och beslutsångest i vardagen.
Fördelarna med att rensa bland sina tillhörigheter är många. Förutom ett enklare liv hjälper det oss att spara både tid och energi genom färre vardagsbeslut och effektivare hantering av våra ägodelar. Många upplever också att det skapar en lugnare och mer fokuserad miljö.
Vedertagna principer säger att en rensning bör genomföras metodiskt, med utgångspunkt i specifika kategorier snarare än rum. Det är mer effektivt och ger överblick så att vi gör mer medvetna val om vad som behålls, skänks bort eller kastas. Att göra rensningar regelbundet rekommenderas starkt, då det underlättar underhållet av ordningen och förhindrar att vi samlar på oss alltför många onödiga saker.
Det är viktigt att vara medveten om den energi och det beslutsfattande som krävs under rensningsprocessen. Man blir lätt trött av alla beslut, och det är klokt att inte planera för långa sessioner.
När föremål väl har valts ut för att tas bort från hemmet, bör de åka ut omedelbart – då kan vi njuta av resultatet och undvika att vi börjar plocka upp grejerna igen.
När det gäller minnen är en smart möjlighet att ta bilder av föremålen istället för att behålla dem fysiskt. Prylsamlaren Anders överraskar med att ha använt denna metod flitigt.
Genom att gå in seriöst för att rensa och skapa ordning hemma regelbundet och ofta, är tanken att skapa en mer organiserad och lugnare miljö – och en känsla av kontroll över vardagen. Frågan är om vi kommer att lyckas?
Rensa ditt hem med KonMari-metoden
Marie Kondo, skaparen av KonMari-metoden, är en japansk organiseringsexpert som tar världen med storm med sitt sätt att organisera hemmet. Hennes metod är baserad på att rensa ut saker som inte längre ger glädje eller tjänar ett syfte i ditt liv. Här är sju lektioner om hur du går tillväga för att rensa ditt hem med KonMari-metoden:
Lektion 1: Rensa ditt hem efter kategori, inte efter rum
De flesta av oss går genom vårt hem och rensar rum för rum. Enligt KonMari-metoden ska du istället utgå efter kategorier; kläder, böcker, smycken, tidningar och så vidare. Se till att samla hela kategorin och gå igenom den samtidigt.
Lektion 2: Respektera dina ägodelar
Om du pressar in dina kläder i byrålådor, trots att det knappt finns plats, eller om du låter flera plagg hänga på samma galge för att du inte har tillräckligt många, kan det vara dags att fundera över hur dina kläder egentligen mår. Respektera dina ägodelar och se till att de får den plats de förtjänar.
Lektion 3: Nostalgi är inte alltid bra
När du börjar rensa kommer du troligtvis att hitta saker som påminner dig om gamla minnen. Fotografier, brev, klädesplagg och så vidare. Marie Kondo insisterar på att du sätter på dig så kallade skygglappar och fokuserar på en kategori åt gången.
Lektion 4: Blir du glad av det här klädesplagget?
KonMari-metoden menar att du ska känna glädje av att titta i din garderob och de klädesplagg du äger. Enligt Marie Kondo ska du bara fråga dig en sak: blir du glad av det här klädesplagget? I så fall: spara. Om inte, sälj eller skänk bort!
Lektion 5: Vik, häng inte
När du väl har en garderob med klädesplagg du blir glad av kan du lättare besluta vart plaggen ska vara. Marie Kondo säger att våra plagg mår bättre av att vara vikta i en byrålåda snarare än hängda på en galge.
Lektion 6: Använd flera små lådor i den stora lådan
När du börjar vika dina kläder får du en bättre överblick över vad du har i din garderob. Gör det enkelt för dig genom att använda mindre lådor i byrålådan, till exempel skokartonger med tröjor i byrålådan längst ner och mindre askar med scarfs och skärp i lådan längst upp.
Lektion 7: Lägg inte tillbaka något innan allt är sorterat
Vänta med att lägga tillbaka klädesplaggen i byrålådan, böckerna i bokhyllan och smyckena i lådan innan du har sorterat allt. Se till att det du ska slänga/skänka/sälja är tydligt sorterat från de ägodelar du vill behålla. Därefter kan du lägga tillbaka dessa.
Rensa med utflyttningsmetoden
Ett annat sätt att rensa ditt hem på är att använda det som kallas för utflyttningsmetoden. Det här är ett smart sätt att rensa i hemmet som gör att du kommer få ordning och slippa ha kvar saker och plagg du inte längre använder. Här är stegen för att rensa med utflyttningsmetoden:
- Bestäm ett flyttdatum: Om du inte ska flytta så är det här bara en vanlig deadline – men den får inte överträdas. Bestäm om du ska rensa i hela hemmet eller bara i ett rum, och välj sedan ett ”flyttdatum” som passar.
- Ta ut allt: När du flyttar så rensar du inte bara, du packar också allting. För att hålla det autentiskt ska du därför plocka ut vartenda föremål. Om du rensar en garderob ska den tömmas. Är det en låda med saker som ska rensas – då häller du allt på en tydlig yta och börjar rensningen.
- Bestäm vad som får följa med: Håll upp varje föremål och fråga dig själv: Skulle jag ta med mig det här om jag flyttade? Och tänk om jag skulle flytta till en mindre lägenhet? Är svaret ja, så behåller du föremålet.
- Släpp resten: Allt som inte klarar sig i steg tre är det dags att göra sig av med. Om sakerna är i gott skick kan du sälja eller skänka bort, och om det är trasigt är det dags att åka till återvinningen.
- Städa: Att helt ha tömt lådor, skåp eller garderober är rätt ovanligt. Passa på att städa ordentligt när du ändå håller på – dammsug och våttorka.
- Lägg tillbaka: Nu när du vet vad du ska behålla och har städat ut ytan, så är det dags att flytta tillbaka allt in i garderoben. Men kom ihåg att det här nu är ditt ”nya hem”, så ge dig själv tid att vika ihop och organisera allt ordentligt, så det inte blir rörigt direkt igen.
Bild: John och Anna Larssons affär, FOTOGRAF Pettersson, Karl & Johan, Västergötalands museum, Digitalt museum, Erkännande-DelaLika (CC BY-SA)